Fal és homokzsák

 Lassan festéséséhez közeledik a figura, így elkezdtem kialakítani a környezetet. Kertvárosi jellegű terepet képzeltem el, a hadosztály páncélgránátosairól készült legismertebb fotók is egy ilyen normandiai kis városkában vagy településen ( Norrey-en-Bessin ) készültek, Caen-től nem messze.
Vannak ugyan a dioráma építéséhez szükséges gyári készleteim de úgy gondoltam , hogy ebben a témában is érdemes néhány saját kivitelezésű építést bemutatni, így ez a post most nem a figurázásról fog szólni ellenben azt hiszem szervesen kapcsolódik a témához, hiszen -szerencsés esetben- egy  makettező törekszik a makett élethű környezetben való bemutatására is. Akit estetleg érdekel mélyebben is a dioráma vagy vignetták elkészítése annak mindenképpen ajánlom, hogy szerezze be Adóba László könyveit, a sorozat tárháza az ötleteknek és technikáknak melyekre szükség lehet egy dioráma építésénél.

2 objektumot készítettem el, egy falat és homokzsákokat mindkettőt Milliputból ( legutóbb úgy is leszóltam az anyagot, most akkor futtatom egy kicsit, de azt továbbra is fenntartom, hogy figurázáshoz nem a legjobb :) ).

A kőfal

Az elkészítésének több módja is van én kettőt mutatok be most. Az egyszerűbb megoldás ha csak depront kezelünk vegyszerrel ( etil-acetát ). Ezt az anyagot a közértekből a fóliázott édességek sütistálcájaként ismerhetjük, vagy étel kihordó cégek csomagoló anyagaként ,ezek azonban a bemutatásra kerülő technikához nem a legjobb választás, kicsit más a szerkezete mint a modellező boltokból beszerezhető depronnak, és lyukacsosabbra deformálódik a felület ( ellenben ha pl. eróziónak kitett üledékes közetet akarunk megjeleníteni apró lyukakkal - mint amilyen mondjuk a mészkő tud lenni - akkor egyszerűbb ha közértbe megyünk és nem netről rendelünk pár depron csíkot.

Az "indulás" :

fal_hzsak_milliput_001.jpgfal_hzsak_milliput_002.jpgElső lépésként egy kis aplikátorral felviszem az etil-acetátot a depron felszínére ami megmarja az anyagot. A roncsolódás mértékét többé-kevésbé tudjuk szabályozni a felvitt mennyiséggel vagy azzal, ha többször átmegyünk egy-egy ponton az etil-acetáttal. Ha ügyesek voltunk valami ilyesmi végeredményt kapunk :
fal_hzsak_milliput_003.jpgEzután nincs más dolgunk mint kivágni a szükséges méretű részt a megmart depronból és egy vésőszerű eszközzel ( vagy akár egy kisebb fejű csavarhúzóval ) kialakítani a felületen az elemek illesztését, a minta lehet szabályos vagy szabálytalan, neten találunk elég sok fajtáról képet. 

fal_hzsak_milliput_004.jpgKészen is lennénk már csak festeni kellene. A depront úgy tapasztaltam érdemesebb akril helyett enamel ( Revell vagy Humbrol ) festékkel festeni,én Zippo öngyújtó benzinnel szoktam hígítani Humbrolt, hogy gyorsabban száradjon. Meg érdemes festés előtt megnézni, hogy a festék típus higítója nem marja-e az anyagot tovább, mivel mindig gyújtó benzint használtam erről nem tudok nyilatkozni.

Egyébként kocka köveket is tudunk gyártani ezzel az eljárással de figyeljünk oda, hogy kicsit szolídabban marjuk meg a felületet :
fal_hzsak_milliput_005.jpgfal_hzsak_milliput_008.jpgRagasztani én UHU por-ral szoktam, ez kimondottan depron ragasztására is alkalmas, ugyanis nem fogja meg bármilyen ragasztó ( pillanatragasztó, faragasztó és makett ragasztó kipróbálása után neten szétnéztem mi lehet rá alkalmas, ezt az UHU fajtát ajánlották, ez ragasztja valóban :) ).

A másik módszer ha esetleg spórolni szeretnénk a depronnal, ha belemarunk egy hasonló kőzet mintát a depronba, és Milliputot ráhelyezve a mintára, szépen rásimítjuk azt egy henger alakú tárggyal ( pl. üres dezodoros flakon is megteszi ).

Itt is két féle képpen lehet kialakítani a fal két oldalát, a legkézenfekvőbb ha a fal tervezett vastagságára nyújtjuk a Milliputot és a felső felére is rányomunk egy előzőleg elkészített mintát. Ha pedig vastagabb falat akarunk megjeleníteni, akkor egyszerűbb - jobban mondva olcsóbb, hisz a Milliput sem egy kiló kenyér ára- ha csinálunk 2 kőzet mintás lapot, majd száradás után felragasztjuk mind két oldalt egy megfelelő vastagságú köztes közegre ( lehet gipszkarton darab ). 

fal_hzsak_milliput_009.jpgfal_hzsak_milliput_011.jpgfal_hzsak_milliput_012.jpgHa egy munka darabra akarjuk mindkét oldalt:
fal_hzsak_milliput_013.jpgÉs végül a két külön oldalas megoldás , ezt csak példaként említettem mert nekem nem kell vaskos fal darab a figura mellé, így simán csak egymáshoz ragasztottam száradás után a két oldalt :

fal_hzsak_milliput_014.jpgfal_hzsak_milliput_015.jpgfal_hzsak_milliput_016.jpgHomokzsákok elkészítése

Ez piszkosúl egyszerű folyamat lesz. Előszőr a kívánt méretre és formára alakítjuk a Milliputot. Utána az egyik végét elnyújtjuk vékonyabbra kicsit mintha az a zsák szája lenne majd a zsák alá hajtjuk ezt a részt. Eztán a zsákot a helyére igazítjuk majd szikével finoman belehúzzuk oldalt a varrást a zsák anyagába. Egy-két apró gyűrődést vagy ráncot rá lehet tenni tetszés szerint, megvárjuk míg kiszárad, utána ha szükséges csiszolgatható majd végűl festhető.

fal_hzsak_milliput_017.jpgfal_hzsak_milliput_018.jpgfal_hzsak_milliput_019.jpgfal_hzsak_milliput_020.jpgfal_hzsak_milliput_021.jpgfal_hzsak_milliput_022.jpgfal_hzsak_milliput_023.jpgfal_hzsak_milliput_024.jpgEnnyi volt mára ez a kis kitérő, legközelebb a figurával jövök ismét.